Dag 12, Jadetempel, de Bund en de Yu tuin

10 mei 2015 - Shanghai, China

Gisteravond hebben we Shanghai by night gedaan. We zijn in de Jinmao tower op de 88e verdieping, 340 mtr hoog geweest. Hier hadden we een superdeluxe uitzicht over de stad. Wat een kleurenpracht... overal lichten in alle kleuren. In de toren werden Norma en ik wel 100 x gefotografeerd. Men stond zelfs in de rij om met ons op de foto te kunnen. We zijn wereldberoemd in heel Shanghai..
Nadien hebben we van beide zijden van de rivier de mooi verlichte skyline bewonderd. Het was magnifiek..

Vandaag zijn we eerst naar de jadetempel gegaan. Een mooie tempel midden in de stad tussen de wolkenkrabbers. Hier staat een jaden boedha van twee meter hoog, uit een brok jade gebeeldhouwd..

Daarna ging een klein deel van de groep met de boot mee en hebben wij over de Bund gewandeld. Ook hier werden we door hordes mensen op de foto gezet. Een meisje kwam naar Norma en zei "Miss, you are so beautifull, may i take a picture with you?" Daar zeg je natuurlijk geen nee tegen. Maar ik heb dan ook een mooi meisje. Er werd mij ook een klein kindje op de schoot gezet voor een foto, en ook opa en oma moesten met mij op de foto.

Na de lunch zijn we nog even bij het Peacehotel op de Bund binnen gelopen. Een superdeluxe hotel met kamers tot 10.000 euries per nacht....
Van daar uit zijn we naar de Yutuin geweest. We zijn via een typische Shanghaise volksbuurt er naar toe gewandeld. De Yutuin ligt midden in een groot winkelcentrum, dat geheel in de traditionele Mingstijl is gebouwd (dat zijn die daken met die spitse opkrullende dakpunten). De tuin lag 400 jaar geleden ver buiten de stad en was het hoogste punt van Shanghai gedurende lange tijd. Tot de 80er jaten van de vorige eeuw...
Het is een erg mooie tuin, en erg groot. Een oase van rust (relatief dan hier in China) te midden van een druk, druk, druk winkelcentrum.

Op de terugweg zijn we nog even gestopt in de oude Franse consessie. Hier zijn allemaal dure winkels en restaurants. Er is ook een biergarten, maar 30 cl Paulanerbier kost omgerekend zo'n 10 euro.. dat doen we maar niet...
Hier was ook een Van Gogh expositie, we hebben met wat Chinezen gepraat die nu echt overtuigd zijn dat ze met een verre nazaat van Vincent van Gogh hebben gesproken... Als ik dan toch beroemd ben dan maar meteen goed haha....

Zometeen gaan we nog wat door een pittoreske buurt slenteren bij ons hotel in de buurt..