dag 6 de grote moskee in Xian en de grotten van Longmen in LuoYang

4 mei 2015 - Luoyang, China

Vandaag zijn we begonnen bij de stadsmuur van Xian. Xian is de enige stad in China die nog helemaal ommuurd is door de oude, orginele stadsmuur. Hier hebben we wat rondgewandeld en taichi gedaan. Ook zijn we hier bij het beginpunt van de zijderoute geweest die van hieruit richting het westen trok tot in Rome. De zijderoute was oorspronkelijk niet bedoeld om zijde te exporteren maar om goede paarden en eventueel bondgenoten te zoeken in het westen. Maar de volkeren die zij tegenkwamen op hun tocht waren zeer gecharmeerd van het porselein en zijde die de Chinezen bij zich hadden en zo is er een handelsroute ontstaan. Van de muur zijn we naar de grote moskee in de moslimwijk gegaan. Dit is niet een moskee zoals wij die kennen met een minaret en zo. Het is een traditioneel Chinees complex met een hele mooie binnentuin. Een oase van rust in het hectische Xian. De moslims zijn de vierde grote bevolkingsgroep in China. Dit is vanwege de banden met het midden oosten (het westen vanuit China, moslims bidden hier ook naar het westen) door de zijderoute. De moslims zijn hier via die zijderoute terecht gekomen. Ze werden in China opgenomen maar moesten zich aanpassen aan de normen en waarden en de architectuur van China. Zodoende zijn de moskeeën in China gewoon Chinese gebouwen. Ook gaan zij gewoon op in de rest van de bevolking. Niet zoals bij ons dus.

Daarna zijn we per hogesnelheidstrein van Xian naar LuoYang gereisd. Dat ging zoals jullie wel vermoeden in een rap tempo. Bij aankomst werden we opgewacht door Jeff, onze plaatselijke gids. Per bus zijn we naar de grotten van Longmen gegaan. Deze grotten liggen in twee berghellingen, de drakenbergen, waartussen de rivier de Yi stroomt. Men noemt dit de Dragongate, poort van de draak. In deze grotten zijn meer dan honderdduizend Boedhabeelden uitgehakt, variërend van een centimeter tot 18 meter groot. Het was een zeer mooie pkek om te zijn en om te zien. Veel van de beelden zijn gestolen door de Japanners, Engelsen en Amerikanen... maar teruggeven ho maar... ook zijn veel beelden vernield of door erosie beschadigd. Pas sinds de 30er jaren zijn de grotten beschermd door de overheid. Maar er blijft genoeg over om te zien.
We zijn met de boot teruggegaan naar het beginpunt en hadden vanaf het water een goed overzicht van de grootte van het complex.

In het hotel aangekomen hebben we ons opgefrist en daar gegeten... Het was weer erg lekkah lekkah.
Daarna zijn we met een groepje naar het plein tegenover het hotel gegaan. Hier werd overal gedanst, taichi gedaan en van alles en nog wat. Hier hebben we een van de zeldzame terrasjes in China ontdekt en hebben we nog gezellig een paar pilsjes gedronken en wat zitten ouwehoeren...

Morgen gaan we naar een boedhistische tempel, de White horse temple en 's avonds weer met de nachttrein mee.
Maar eerst hebben we een vrije ochtend.

Nihao

1. Rob:
    4 mei 2015
    Hey China gangers, leuk om jullie reisverhalen te lezen en de foto's erbij te bekijken. Ben er nu pas aan toe gekomen om de site te bekijken, had tot nu toe alleen de mailtjes op mijn telefoon bekeken.
    Ziet er allemaal mooi uit. Veel plezier verder nog!

Groeten van die andere vakantieganger!