Dagje naar de hutong en eten bij lokale familie

2 mei 2015 - Beijing, China

Vandaag zijn we naar een hutong geweest, een Chinese volksbuurt. Hier zijn we met de riksja doorheen geleid tot aan de markt. Hier hebben we een tijdje gewinkeld en afgepingeld. Norma is de onbetwiste pingelkampioene. Ik heb een echt orgineel rode boekje van Mao gescoord voor maar 20 yuan (3,-). We zijn op de thee geweest bij de 85 jarige mevrouw Heng (of zoiets) die ons gastvrij onthaalde in haar woning en ons liet zien hoe generaties Chinezen gewoond hebben en nog wonen. Hier komt langzaam een einde aan omdat de oude hutongs plaats moeten maken voor moderne flatgebouwen en wegen. Nadat mevrouw Heng ons vanalles verteld heeft over haar leven zijn we per riksja naar een plaatselijk gezin geweest waar we een huisgemaakte maaltijd genuttigd hebben. Vooral de zelfgemaakte dumplings waten lekker.

Vanuit de hutong zijn we naar de Pearlmarket gegaan. Dit is een groot gebouw van 5 verdiepingen met allemaal kraampjes. Hier verkopen ze "echte" nepartikelen. Van tassen en kleren tot iphones. Als je langs liep werd je constant aangeklampt of je iets wou kopen. Erg irritant. Pingelen was ook hier het devies.

Nu zitten we op her Weststation op onze trein te wachten die ons vannacht naar Xian brengt alwaar we morgen her terracotta leger gaan bewonderen.. In de trein werkt het omgekeerd als in het vliegveld: hier mag geen vloeistof in het koffer maar moet het in de handbagage. Dus alle shampoo, cremes, tandpasta en zo in de rugzak. Die zijn dus nu loeizwaar.

We hebben hier tevens afscheid genomen van Jacky onze gids en hem bedankt voor zijn goede zorgen in Beijing.
Tot nu toe hebben we een grandioze ervaring die gelukkig nog effe duurt.

Ik heb nog wat foto's bijgevoegd..
Morgenavond hoop ik mij weer te melden.

1. Christianne:
    3 mei 2015
    Geweldige verhalen! Wat een bijzondere reis zijn jullie aan het maken.