Dag 8, Nanjing

6 mei 2015 - Nanjing, China

Vanochtend zijn we per nachttrein aangekomen in Nanjing. Een stad met ongeveer 8 miljoen inwoners en een van de eerste hoofdsteden in China. We werden opgewacht door Jake, onze plaatselijke gids. Na het ontbijt en even opfrissen in het hotel zijn we naar de Nanjing Yangtze river bridge gereden. Een brug over de Yangtze rivier die Nanjing doorsnijdt. De Chineze bevolking is enorm trots op deze brug. Dit wordt al vanaf de kleuterschool er in gehamerd. In de 60ger jaren ontstond er een conflict met grote broer de Sovjetunie. De USSR vondt dat de communistische staat op de arbeider gestoeld moedt zijn, terwijl het kleine broertje China juist de boeren deze (twijfelachtige) eer toekende. Dit verschil in mening is bijna ontaardt in een nucleaire oorlog... Waar maak je je druk om denk ik dan. Maar door dit conflict trok de Sovjetunie alle hulp, knowhow en ingenieurs e.d. terug uit China in de veronderstelling dat China zonder hun hulp het zelf niet kon redden. In het begin was dat ook zo. Net voor het conflict waren de Sovjets begonnen met de bouw van deze brug over de Yangtze. Er staat nog één pijler langs de huidige brug die de Sovjets al hadden geplaatst. Deze hebben de Chinezen laten staan om te benadrukken hoe goed ze het zelf hadden opgelost...
De Chinezen hebben met een gigantische inspanning een dubbeldeksbrug gebouwd. Onder de spoorweg en boven de snelweg. Dat was geen sinecure omdat de Yangtze rivier erg snel stroomt en erg diep is. Ook hadden de Chinezen nog nooit een dergelijk bouwerk gemaakt.
Het is een indrukwekkende brug en het is mooi om te zien dat vanaf 1968 het hele Chinese volk nu nog steeds overloopt van trots vanwege deze overwinning.

Van de brug uit zijn we naar de Purple mountains gegaan. Deze heten zo omdat de kleur paars geluk brengt. In China brengt zowat alles geluk, en anders wel een lang leven... Hier ligt het mausoleum van Dr. Sun Yat-sen, de grondlegger van het post keizerlijke moderne China. Het was Dr. Sun Yat-sen die na diverse mislukte pogingen erin slaagde om in 1911 de keizer van zijn troon te stoten en de republiek China stichtte. Hij werd met een grote overmacht gekozen tot de eerste president van het land. In 1916 is hij overleden maar wordt nu nog geëerd voor zijn werk. Pas in 1949 nam de grote roerganger Mao de macht over en de nationalistische republiek werd de volksrepubliek zoals we hem nu kennen.

Nanjing is vooral in Azië bekend om wat "the Nanjing massacre" heet. Tijdens de bezetting door de Japanners in de vorige eeuw hebben de Jappen meer dan 300.000 mannen, vrouwen en kinderen gruwelijk afgeslacht. Er werden wedstrijden gedaan met onthoofdingen en veel burgers werden gebruikt als oefenmateriaal voor het vechten met de bajonet.... De Jappen hebben hier gruwelijk huisgehouden. Het mag dan ook duidelijk zijn dat de Chinezen een hartgrondige bloedhekel hebben aan Japanners.

Maar gelukkig merken wij hier nu niets van. We hebben vanavond lekker met z'n tweeën door de stad geslenterd en een mooi dansspectakel op het water gezien. Nanjing is een gezellige stad. Hier zijn veel universitaire opleidingen gevestigd voor Traditionele Chinese Geneeskunde. Onder andere acupunctuur en voetmassage.

Morgen gaan we nog naar een boedhistisch klooster in een grot en een gedenkplaats voor alle Chinese gevallen soldaten. Daarna gasn we per touringcar naar Suzhou.

Taichen...

1. Hanneke:
    6 mei 2015
    Weer een interessant verhaal. Nu weten een beetje meer van China!
  2. Niels:
    7 mei 2015
    Zal wel vermoeiend zijn om steeds zo veel te reizen of niet? Met de bus de trein en de touringcar. Hopelijk is het weer nog een beetje uit te houden daar. In ieder geval weer een leerzaam stukje wat hier nu geplaatst is. Wist ik nog niet van Nanjing.

Veel plezier nog :)
  3. Frank Prikanowski:
    7 mei 2015
    Ja, het is erg vermoeiend, vooral door de vele indrukken die we opdoen. Maar het is de moeite dubbel en dwars waard..