dag 9 de parelfarm en met de bus naar Shuzhou

7 mei 2015

Vandaag zijn we begonnen bij een parelfarm nabij de Purple mountains. Hier kregen we te zien hoe parels gekweekt worden. Parels ontstaan als er een zandkorrel of een andere vervuiling in de oester terecht komt. Omdat de oester dit niet kan verteren omwikkelt de oester deze zandkorrel met parelmoer. Steeds meer en meer zodat er een parel ontstaat. De kleur van de parel is afhankelijk van de mineralen die de oester binnen krijgt. Een parel wordt beoordeeld op grootte, hoe gelijkmatig rond hij is en op luster. Luster is dat je als het ware "in" de parel kunt kijken. Anders heb je een "dode" parel.
Er werd in ons bijzijn een oester geopend en hier zaten 23 kleine parels in van verschillende kwaliteit. Alle dames van de groep kregen er een. Daarna konden we in de winkel diverse parelkettingen zien en kopen.
Omdat Norma en ik aanstaande zondag 30 jaar samen zijn heeft ze van mij natuurlijk een mooie parelketting gekregen.

Van de parelfarm zijn we een stukje verder gereden in de Purple mountains naar de "Beamless hall" een laatste overblijfsel van een boedhistisch klooster. Hier kwam een van de Mingkeizers regelmatig bidden. Het verhaal gaat dat de keizer zich bij een van deze bezoeken liet ontvallen dat hij van waterpartijen hield. Die nacht is er door duizenden soldaten een grote vijver gegraven die de keizer de volgende ochtend sprakeloos liet stilstaan. De Beamless hall heet zo omdat hij in tegenstelling tot andere gebouwen in het keizerrijk zonder steunbalken gebouwd is.
Er werd een grote hoop zand neergelegd en daar overheen werd gemetseld. Vervolgens werd de zand weggeschept en je had een koepel zonder steunbalken. Erg arbeids intensief, maar arbeit macht frei zullen we maar zeggen... Allemaal in het kader van de weg naar verlichting.

Tegenwoordig doet de hal dienst als museum en monument voor de gevallen soldaten tijdens de noordelijke expeditie tijdens de revolutie.
Een korte geschiedenisles: gisteren vertelde ik al over Dr. Sun Yat-sen die in 1911 na verschillende mislukte pogingen de macht overnam van de keizer. Hij is maar kort president geweest, er is nog een generaal geweest die zichzelf tot nieuwe keizer kroonde. Maar daar is het niet zo goed mee afgelopen. Daarna werd de machtigste man in China Chiang Kai-shek. Hij was de leider van de Nationalistische partij. In de volgende jaren werd er steeds meer samen gewerkt met de communistische partij. Het noorden van China was echter nog in handen van de verschillende krijgsheren. Dus werd besloten om de noordelijke expeditie op te zetten om deze krijgsheren te onderwerpen. Tijdens deze veldtocht zijn tienduizenden nationalistische soldaten gesneuveld. Het was een bloedige revolutie. Ondertussen werden de communisten steeds machtiger en in 1949 namen zij de macht over. Chiang Kai-shek vluchtte naar Taiwan met het merendeel van de keizerlijke schatten uit de verboden stad. Hier zijn ze in het nationale museum nog steeds te bewonderen.

De communistische partij is opgericht met de onmisbare hulp van een Nederlander: Hendrikus Sneevliet oftewel Ma Ling. Hendrikus Sneevliet was een communist uit Rotterdam en was ook al in de Sovjetunie geweest. Zijn hulp was van onmisbaar belang om de communistische partij op te richten. Ook was hij degene die Mao naar voren schoof als leider van de volkspartij. Mao was eigenlijk een verlegen en teruggetrokken jongeman. Ma Ling oftewel Hendrikus Sneevliet wordt nu nog geëerd als een groot man in China. Hij is eigenlijk de vormgever van het huidige China.
De eigenlijke leider en de man die direct onder Mao kwam was Zhou Enlai. Hij was president onder Mao van 1949 tot zijn dood in 1976. Hij was de man die de koers van de Volksrepubliek China bepaalde. Hij was en is nog steeds mateloos populair bij de Chinese bevolking.
Dus het huidige China is ontstaan mede door een Hollander... raar maar waar.

Na de lunch zijn we per touringcar naar Shuzhou (spreek uit als Shoedzjo) gereden. Shuzhou ligt aan het grote kanaal. Hier gingen alle gepensioneerde ambtenaren naar toe om te genieten van hun pensioen. Ze legden zich toe op de schrijfkunst en kaligrafie. Shuzhou is hierdoor altijd een welvarende stad geweest.

Steden schieten op het platteland van China als paddestoelen uit de grond. De politiek is er op gericht om de boeren in de stad te krijgen. Het land wordt dan opgekocht door de staat om er grote megaboerderijen te vestigen. De boeren mogen een deel van hun land houden om wat bij te verdienen. Ze krijgen een goedkope woning en werk. Onder de boeren is dit razend populair..

Tot zover weer, morgen meer...
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Niels:
    8 mei 2015
    Tjonge... 30 jaar alweer. Dat mag wel geviert worden met een feestje als jullie terug zijn. Maar zo zie je wel maar weer dat nederlanders overal ter wereld geweest zijn en zich ermee bemoeid hebben. Hebben jullie ook stiekem de zakken volgestopt met parels? haha.
  2. Frank Prikanowski:
    8 mei 2015
    Nee, er stonden teveel Chineesjes omheen..
  3. Hub:
    Mooie verhalen Frank.